Recensie: CATS in Paleis 12

8/10

CATS, een klassieker die nooit verveelt!

Brussel, 24 maart 2019 we zitten vol spanning te wachten in een omgetoverd Paleis 12. Cats is één van de meesterwerken van Andrew Lloyd Webber. Het verhaal speelt zich af op een vuilnishoop. Daar komen alle Jellicle Katten samen om hun grote bal te vieren. Alle katten stellen zich voor aan het publiek, en als laatste komt Old Deuteronomy. Hij is de oude, wijze leider van de groep. Eén van de katten wordt door hem uitverkoren om herboren te worden op een plek die de Heavyside Layer wordt genoemd. Dan komt plots een oude straatkat roet in het eten gooien. Het enige wat zij wil is zich herenigen met haar familie.

De dramatische opening doet ons meteen vergeten dat we in een theater zitten. We voelen ons meteen in één of andere magische vuilnisbelt met dansende katten. En dan beginnen ze nog eens te zingen ook. De eerste akte start heel sterk met een krachtig en adembenemend openingsnummer, gevolgd door een nummer waarbij de katten uitleggen hoe de namen van een kat in elkaar zit. Vanaf dan stelt elke kat zich voor. Na de solo van Rum Tum Tugger, hét seksicoon van de kattenwereld, verzwakt het tempo.

Dan Partridge, als Rum Tum Tugger wist hoe hij zijn stem moest gebruiken, maar miste sexappeal. Nummers zoals Bustopher Jones doen het sterke tempo van de musical dalen. Het “vervelende” en “stoute” kattenduo Mungojerry en Rumpleteazer wisten met hun nummer het tempo weer op te krikken.

Wanneer de leider Old Deuteronomy opkomt vergeet je helemaal dat dit acteurs zijn. De acteurs vlijen en kruipen naar hun leider, en je bent precies naar een bende échte katten aan het kijken! Ook het bombastische dansnummer Jellicle Ball was gewoonweg prachtig uitgevoerd. Tijdens een snippet van het wereldberoemde Memory laat Jenna-Lee James als Grizabella al kort horen wat voor krachtige stem ze heeft, maar the best is yet to come …

Akte twee begint rustig met het nummer van Gus, de theaterkat. Tijdens dit nummer zie je dat de aandacht van het publiek verzwakt. Tot plots de oude theaterkat transformeert naar de Rumpkus Kat. Iedereen heeft de aandacht er weer bij. Matthew Rowland als Shimbelshanks weet echter het tempo terug te vinden die vanaf dan de volledige akte aangehouden wordt.

Wanneer Ella Nonini en Sally Firth als Demeter en Bombalurina het nummer over Macavity: de mysterieuze kat zit iedereen met hun mond open te kijken. Wat een stemmen en wat een staging. Na dit nummer is er zelfs wat gejuich te horen in de zaal, iedereen was in de ban van dit nummer. Daarna kwam Rum Tum Tugger terug om Mr. Mistoffelees voor te stellen. Hoewel hij na Macavity kwam, wist hij het zelfde niveau te behouden en ook hier was iedereen vol plezier naar de toverende kat aan het kijken.
En daar is Grizabella terug, deze keer met de volledige versie van Memory. Kippenvel alom, wat een adembenemende stem en pakkend moment. Ik ben zeker dat ik niet de enige ben met deze mening, wat na Memory was het publiek niet te weerhouden.

Hoogtepunten:
Hoogtepunten waren zonder twijel Rum Tum Tugger zijn solo, Mungojerry en Rumpleteazer, Shimbleshanks, Macavity, Mr. Mistoffelees en niet te ontbreken Memory.

Laagtepunten:
Momenten waarbij het publiek wat minder aandacht aan de katten schonk waren wanneer de dikke kater Bustopher Jones kwam en het verhaal rond de theaterkat Gus.

Over het algemeen een prachtige en ijzersterke voorstelling. Chapeau aan de volledige cast en crew, want hoewel het verhaal van Cats aan de zwakke kant is, konden de katten ons toch overtuigen twee uur lang de aandacht erbij te houden. Hierboven vermelde ik enkele namen van de acteurs, maar dit wil niet zeggen dat we de andere acteurs vergeten. Elke acteur was van immens sterk niveau!

CATS zelf live meemaken? De voorstelling wordt nog opgevoerd in Nederland in Nieuwe Luxor Theater van 2 tot en met 7 april 2019, in MartiniPlaza van 9 tot en met 14 april 2019 en in Chassé Theater van 17 tot en met 22 april 2019. Boek nu snel je tickets op http://www.catsdemusical.nl/!

Veel liefs | RDC Blog